La Chine , la mémoire, leurs années 50 à eux…Annonce d’un colloque à Paris

Conference « Popular Memory of the Mao Era and its Impact on History »
研讨会:毛时代的民间记忆及其对历史学的影响
Organizer
French Centre for Research on Contemporary China in the framework of the ANR‐RGC
collaborative project “New Approaches to the Mao Era” (CEFC‐HKU)
主办单位:法国现代中国研究中心
Dates: 15‐16 December 2014 日期:2014年12月15-16日
Venue: Maison Suger (Fondation Maison des Sciences de l’Homme, FMSH), and Centre d’études
et de recherches internationales (CERI, Sciences‐Po), Paris.
地点:巴黎人文之家基金会Suger楼; 法国国际研究中心
Languages: English and Mandarin with consecutive translation
语言:中英文(设现场翻译)
Argument:
Since the 1990s, a series of remarkable forms expressing the collective memory of the Mao era
has appeared in China, against a background of amnesia and explicit restrictions in the official
media, academia, and public commemoration. While some of its expressions may seem
anecdotal, it has also produced a crop of unofficial testimonies and investigative studies, on the
margins of official channels. Some are about the Educated Youth movement during the Cultural
Revolution, others pertain to the political movements of the 1950s, such as the Anti‐Rightist
movement and the Great Leap Forward (Yang Jisheng). In a similar way, literature has played a
key role in documenting alternative views of everyday life in the Maoist era. While writers of the
“scar literature” school of the 1980s were easily co‐opted into official narratives of the Cultural
Revolution, in recent years more radical works have appeared, documenting the 1950s and the
Cultural Revolution (Yan Lianke, Yang Xianhui). Unofficial journals like Lao Zhaopian (Old
Photographs, edited by Ding Dong), Jiyi (Memory, edited by Wu Di), Kan Lishi (Looking at
History, edited by Yang Xiaodong) or Hei wulei (The Five black categories, edited by Jiao
Guobiao) are disseminated via the internet. The last 15 years have seen an outpour of
independent documentary films, made by ordinary individuals thanks to cheap equipment,
documenting family histories and personal memories of various moments in the Mao era, from
collectivization to the Cultural Revolution (Hu Jie, Ai Xiaoming). These literary or filmic works,
made by ordinary citizens, and published or disseminated through various channels including
the internet, also contribute to challenging the existing historiography.
This challenge to history has deep‐reaching consequences for a regime whose legitimacy is
grounded in the “correct” understanding of history. Since 1981, when the Party put an end to
historical debates previously encouraged by Deng, by adopting a resolution “On several points in
the history of our Party,” the Party’s monopoly on historiography has remained massive. In this
perspective, the struggle for the interpretation of history has potentially major implications for
the relations between society and the Chinese Party‐state.
By offering an opportunity to present findings from recent fieldwork on various forms of
unofficial or popular memory of the Mao Era (social organizations, unofficial journals, literary
reportage and documentary film, oral history), this conference proposes to discuss how these
various forms of memory can transform our understanding of Chinese history and perhaps
Chinese historiography itself.
Address 地址
Maison Suger
http://www.fmsh.fr/en/c/20
16 ‐ 18 rue Suger, 75006 Paris
CERI
http://www.sciencespo.fr/ceri/en
56, rue Jacob, 75006 Paris

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